Polski Rocznik Muzykologiczny 2009

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 152
  • Dostępność: Jest
  • szt.
  • 48,00 zł

Tom poświęcony pamięci Mieczysława Karłowicza w stulecie śmierci.

Polski Rocznik Muzykologiczny 2009

 


  B5   198 stron    oprawa miękka 

ISSN   1733-9871

Siódmy tom „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” dedykowany jest Mieczysławowi Karpowiczowi w setną rocznicę jego śmierci, twórcy cyklu Odwiecznych pieśni. Składają się na nań – obok już wspomnianych – świetnie pasujące do dedykacji dwa artykuły poświęcone Diabłom z Loudun Krzysztofa Pendereckiego. Jest to już drugi dwugłos Edwarda Bonieckiego i Zofii Helman dotyczący libretta i muzyki wybitnej polskiej opery współczesnej (poprzedni dotyczył Króla Rogera K. Szymanowskiego). Opera ta, nawiązując do wydarzeń z XVII wieku (spalenie na stosie księdza Urbana Grandiera), jest zarazem zasadniczą dyskusją z prądami ideowymi i artystycznymi XX wieku oraz z jego totalitaryzmami. Następny artykuł, Agnieszki Chwiłek, poświęcony jest analizie ciekawych analogii między ostatnimi cyklami przejmujących pieśni Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa. Natomiast tekst Agnieszki Draus jest prezentacją inspirowanego kulturą indiańską cyklu oryginalnych duetów Karlheinza Stockhausena Am Himmel wandre ich w kontekście rozważań nad minimal music. Katarzyna Dadak-Kozicka omawia różne sposoby pojmowania twórczości jako fundamentalnego terminu w muzykologii i edukacji muzycznej oraz jako postawy wobec rzeczywistości.
Tom uzupełniają teksty historyczno-muzyczne Agnieszki Leszczyńskiej, Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej, Elżbiety Wojnowskiej, Beaty Stróżyńskiej i Ryszarda Golianka, prezentowane w porządku chronologicznym. Dotyczą one różnych aspektów dziejów muzyki rozpatrywanej w kontekście kultury XVI–XIX wieku. Wprawdzie większość artykułów eksponuje perspektywę środkowoeuropejską, to wszystkie składają się na nowy, pełniejszy obraz muzyki i kultury ogólnoeuropejskiej.