Sztuczna inteligencja nie tylko dla humanistów

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 523
  • Dostępność: Jest
  • Autor: Krzysztof Ficoń
  • ISBN: 978-83-7798-072-9
  • Format / Liczba stron: B5 / 430
  • Oprawa: miękka
  • Wyd. / rok wydania: 1 /
  • szt.
  • 57,75 zł 46,20 zł *

Od ponad dwóch dekad nie nastąpił żaden istotny postęp ani przełom w dziedzinie sztucznej inteligencji i robotyki – zgodzili się naukowcy, uczestnicy sympozjum „Brains, Minds and Machines” zorganizowanego w Massachusetts Institute of Technology (MIT) w USA w dniach 4–5 maja 2011r.

Przyczyną są spektakularne zastosowania w obszarze dominującej robotyki oraz brak gruntownych badań podstawowych w dziedzinie Artificial Intelligence. Moderator dyskusji – lingwista i psycholog poznawczy Steven Pinker stwierdził, że w dziedzinie AI konieczny jest powrót do korzeni i poszukiwanie nowych teorii i dróg poznawczych, a nie tylko kolejnych aplikacji inżynierskich. Marvin Minsky, ojciec i jeden z twórców najważniejszych technologii w robotyce i sztucznej inteligencji, przypomniał iż największe postępy w tych dziedzinach miały miejsce w latach 60. i 70. ubiegłego wieku, zaś od połowy lat 80. „coś zaczęło się psuć”. Zdaniem Patricka Winstona, dyrektora Artificial Intelligence Laboratory w MIT (1972–1997), dziś nikt nie rozmawia o fundamentalnych problemach, a wszyscy dyskutują tylko o konstrukcjach i wdrożeniach. Lingwiści – Noam Chomsky i Barbara Partee – stwierdzili, że kluczem do zrozumienia i stworzenia sztucznej inteligencji jest rozpoznanie tajemnic języka i ludzkiej mowy, będących materialnym przejawem naszej świadomości i inteligencji. Najistotniejsze są obecnie badania podstawowe nad rozumieniem, postrzeganiem i fenomenem języka i całym „oprogramowaniem systemu wysokiego poziomu” składającym się na ludzką inteligencję, nie zaś nad sklejaniem wszystkiego na poziomie tranzystorów, jak się to robi dzisiaj.

 

Korzystanie ze strony oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, niektóre mogą być już zapisane w przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.