
– 13 –

Prasa polska w XVI 
i XVII wieku

1513. W Polsce ukazał się pierw-
szy znany ulotny druk informacyj-
ny w języku niemieckim dotyczą-
cy oblężenia Smoleńska i Połocka 
przez wojska cara Wasyla III.

1557. W Polsce ukazała się pierw-
sza znana ulotna gazeta informacyj-
na w języku polskim.

Gazeta ulotna, to – zdaniem Konra-
da Zawadzkiego – „pisany wierszem lub 
prozą druk, niewielkiej przeważnie obję-
tości, zawierający jedną lub kilka aktual-
nych wiadomości z kraju i zagranicy, tre-
ści głównie politycznej, religijnej lub sen-
sacyjnej, wydawany z okazji ważnych lub 
niezwykłych wydarzeń, mogących wzbu-
dzić szersze zainteresowanie”. Przykła-
dem może być gazeta ulotna „Sigismun-
di Tertii Electi Poloniae…” z 1587 r. rela-
cjonująca wjazd Zygmunta III do Krako-
wa 9 grudnia 1587 r. Druk, oprócz opisu 
uroczystości, zawierał 7 portretów królew-
skich, przy czym ilustracje w tych gazetach 
raczej były rzadkie. Ukazał się trzy tygo-
dnie po opisywanym wydarzeniu. Gazety 
ulotne miały formę relacji lub listu. Typo-
wa dla polskich gazet z XVI w. była ich 
monotematyczność. Większość z nich nie 
zachowała się do naszych czasów. Szacu-
je się, że w XVI w. wydano w Polsce po-
nad 120 gazet ulotnych, co stanowi oko-
ło 2% wszystkich druków. Ich nakład wa-
hał się od 500 do 1 tys. egz. Kraków był 
w Polsce głównym centrum gazet ulot-
nych. Tytuły ich były obszerne, opisują-
ce szczegóły relacji.

3.1.1661. W Krakowie (od 14.5 
w Warszawie) ukazała się pierwsza 

polska tygodniowa gazeta ogólno-
informacyjna – „Merkuriusz Polski 
Dzieje Wszytkiego Świata w So-
bie Zamykający dla Informacjej Po-
spolitej”. 

Pierwsza polska gazeta informacyjna 
miała na celu propagowanie przez dwór 
królewski planu reform ustrojowych po-
legających m.in. na ustanowieniu głoso-
wania w sejmie kwalifikowaną większo-
ścią głosów i wprowadzeniu elekcji za 
życia króla. Ogółem ukazało się 41 nu-
merów gazety(do 22.7), która została zli-
kwidowana, gdy plan reform się nie po-
wiódł. Ukazywała się równoległa edycja 
włoska przeznaczona dla odbiorów zagra-
nicznych pt. „Continuazione del Mercu-
rio Polacco”. „Merkuriusz” nie zapocząt-
kował jeszcze stałych wydawnictw perio-
dycznych w Polsce. Po jego upadku infor-
macje bieżące znowu rozpowszechniano 
za pośrednictwem gazet ulotnych. Redak-
torem „Merkuriusza” był Hieronim Pinoc-
ci, Włoch, od 1638 r. przebywający w Pol-
sce, sekretarz królewski, który wcześniej 
przygotowywał cotygodniowy biuletyn rę-
kopiśmienny dla potrzeb dworu. Druk po-
wierzono krakowskiemu drukarzowi Ja-
nowi Aleksandrowi Gorczynowi.

1683. Początek ukazywania się 
w Polsce gazet seryjnych.

Gazety seryjne to typ druków poświę-
conych bieżącej informacji pod wspól-
nym tytułem, ukazujących się periodycz-
nie. Poszczególne edycje nie były nume-
rowane. W Polsce w latach 1683–1705 
znanych jest 7 serii takich gazet tytuło-
wanych m.in. „Awizy”, „Nowiny” itp. 
Wydawcą „Nowin” był Jerzy Aleksan-
der Priami; zdaniem Konrada Zawadz-
kiego „Nowiny” należy uznać już za pu-
blikację gazetową. Pojawienie się tego 
typu prasy świadczyło o zwiększaniu się 
zapotrzebowania na informację bieżącą. 



– 14 –

Gazety seryjne były sprzedawane poje-
dynczo i nie cyrkulowały w prenumera-
cie. Stan taki istniał do 1729 r., tj. do po-
czątków ukazywania się stale periodycz-
nych gazet informacyjnych.

Prasa polska XVIII wieku

6.8.1718 (do 28.12.1720). W Kró-
lewcu pojawiła się tygodniowa ogól-
noinformacyjna „Poczta Królewiec-
ka” Jana Dawida Cenkiera.

Jan Dawid Cenkier, wydawca „Poczty 
Królewieckiej” był drukarzem. Na wyda-
wanie gazety uzyskał 29.7.1718 r. przywi-
lej wydawniczy od króla pruskiego. Gaze-
ta ukazywała się w soboty, w języku pol-
skim, ale drukowana była „szwabachą”. 
Była to gazeta informacyjna, przynoszą-
ca wiadomości z tereny Rzeczypospoli-
tej (za pośrednictwem korespondentów) 
i z całej Europy, na ogół za gazetami wie-
deńskimi i hamburskimi. Wskutek spad-
ku zainteresowania gazetą 28.12.1720 r. 
przestała ona wychodzić. Ukazywała się 
blisko dwa i pół roku, wydano 126 nume-
rów. Badacze zwracają uwagę na znako-
mitą polszczyznę „Poczty”. 

4.1.1729 (do 13.12). Pijarzy w War-
szawie, którzy uzyskali przywilej 
wydawania gazet informacyjnych, 
wydali tygodniowe „Nowiny Pol-
skie” i od 8.1 (do 31.12) równoległe 
„Relata Refero” pod redakcją Jana 
Naumańskiego. Pierwsza gazeta od 
21.12 (do 31.12.1760) zmieniła tytuł 
na „Kurier Polski”, druga od 1.1730 
(do 12.1760) na „Uprzywilejowane 
Wiadomości z Cudzych Krajów”.

1736. Wileńska Akademia jezuicka 
uzyskała przywilej wydawania ga-
zet informacyjnych.

4.1.1758 (do 1764). Pijarzy wyda-
li w Warszawie ukazującą się dwa 
razy w tygodniu „Gazette de Var-
sovie”.

Pijarzy utracili przywilej wydawania 
gazet informacyjnych w 1736 r. wskutek 
pomyłki dziennikarskiej na łamach „Ku-
riera Polskiego” („krowa” zamiast „królo-
wa”) i dopiero po 20 latach na podstawie 
nowego przywileju z 16.8.1857 r., dzielo-
nego z jezuitami, zaczęli wydawać w War-
szawie po niemiecku „Warschauer Zeitung” 
(2.7.1757–28.9.1763), a następnie założyli 
gazetę w języku francuskim. Pierwsza z nich 
zaspokajała potrzeby urzędników saskich 
na dworze królewskim i części mieszczań-
stwa warszawskiego, toruńskiego i gdań-
skiego, druga zaś miała trafiać do warstw 
uprzywilejowanych posługujących się coraz 
szerzej językiem francuskim. Były to mu-
tacje obcojęzyczne gazet polskich.

1759. Akademia jezuicka w Wilnie 
zaczęła wydawać tygodniowe infor-
macyjne „Nowiny Wileńskie”.

18.4.1760 (do 1763). Akademia je-
zuicka w Wilnie wydawać zaczęła 
tygodniowy informacyjny „Kurier 
Litewski” oraz „Wiadomości Cu-
dzoziemskie”.

„Kuriera” redagował jezuita ks. Fran-
ciszek Paprocki po nadaniu 20.2.1760 r. je-
zuitom nowego przywileju. Pismo począt-
kowo wychodziło raz w tygodniu.

19.4.1760 (do 10.9.1773). Akade-
mia jezuicka w Wilnie zaczęła wy-
dawać tygodniowe „Wiadomości 
Literackie”.



– 167 –

4.10.2010. Ukazało się wydanie ty-
godnika „Newsweek Polska” w wer-
sji dostosowanej do iPoda.

21.10.2010. W plebiscycie Radia 
ZET „Dziennikarzem 20-lecia” zo-
stał publicysta, redaktor naczelny ty-
godnika „Polityka” od 1994 r. – Je-
rzy Baczyński. W finałowej trójce 
byli nadto redaktor naczelny „Gaze-
ty Wyborczej” Adam Michnik i Ja-
cek Żakowski, publicysta „Polityki”.

27.10.2010. TVP 1 rozpoczęła cy-
frowe nadawanie programu w try-
bie wybranych audycji.

12.2010. Stacje telewizyjne zajmują-
ce pierwsze miejsca w rynku reklam 
(powyżej 10%): TVP 1 (19,75%), 
TVP 2 (14,45%), Polsat (14,10%), 
TVN (14,43%).

koniec 2010. Kościół rzymsko-kato-
licki w Polsce dysponował następu-
jącymi mediami masowymi: 300 ty-
tułów gazet i czasopism, w tym 
1 dziennik ogólnopolski, tygodniki 
opinii, czasopisma diecezjalne i lo-
kalne, periodyki sublokalne; 50 roz-
głośni radiowych, w tym ogólnopol-
skie Radio Maryja, 38 rozgłośni die-
cezjalnych, 9 rozgłośni skupionych 
w Porozumieniu Programowym Ra-
dia Plus, 2 rozgłośnie zakonne (Nie-
pokalanów i Jasna Góra), ogólnopol-
ska Telewizja Trwam. Z powodu kra-
chu finansowego upadła jako katolic-
ka Telewizja Niepokalanów (Puls), 
która uzyskała koncesję w r. 1997.

1.2011. Średnia sprzedaż ogólnopol-
skich gazet codziennych w stycz-
niu osiągnęła (w zaokrągleniu do 
1  tys.  egz.): „Dziennik. Gazeta 
Prawna” (91), „Fakt” (426), „Ga-
zeta Wyborcza” (301), „Polska Me-
tropolia Warszawska” (8), „Prze-
gląd Sportowy” (46), Puls Bizne-
su” (13), „Rzeczpospolita” (113), 
„Super Express” (183).

1.2011. Średnia sprzedaż tygodni-
ków opinii i tygodników przedru-
ków wynosiła (w zaokrągleniu do 
1 tysiąca egz.): „Gość Niedzielny” 
(147), „Polityka” (144), „Wprost” 
(115), „Newsweek Polska” (107), 
„Gazeta Polska” (88), „Przekrój” 
(38), „Przegląd” (22), „Tygodnik Po-
wszechny” (17), „Przewodnik Ka-
tolicki” (3); „Angora” (367), „Fo-
rum” (16). Niektóre tytuły serwu-
ją swoje teksty (płatne) na czytniki 
elektroniczne i inne nośniki w na-
kładzie poniżej 1 tys.

3.1.2011. Dziennik „Polska. Me-
tropolia Warszawska” przestał być 
dziennikiem, a stał się dwudnikiem.

7.2.2011. Ukazał się pierwszy numer 
tygodnika publicystycznego Pres-
spubliki o oryginalnym tytule „Uwa-
żam Rze. Inaczej pisane” reklamo-
wany jako „jedyny głos konserwa-
tywno-liberalny” pod redakcją Paw-
ła Lisickiego (redaktor naczelny) 
i Michała Karnowskiego (zastępca). 
W marcu sprzedaż tygodnika osią-
gnęła 123 tys. egz. przy cenie 2,9 zł.



– 168 –

2. 2011. Na półkach księgarskich 
pojawiła się naukowa publikacja 
Romana Graczyka z IPN pt. Cena 
przetrwania? SB wobec „Tygodni-
ka Powszechnego”.

3.2011. W końcu grudnia 2010 r. 
ogłoszono o przejściu na emery-
turę ze stanowiska redaktora na-
czelnego „Tygodnika Powszech-
nego” ks. Adama Bonieckiego, któ-
ry powrócił do swego Zgromadze-
nia Księży Marianów. Redakcję po 
nim objął Piotr Mucharski.

16.6.2011. TVP uruchomiła kanał 
Parlament.

1.7.2011. Spółka Gremi Media Grze-
gorza Hajdarowicza, właściciela 
„Przekroju” i „Sukcesu”, zawar-
ła umowę nabycia spółki Mecom 
Poland Holdings SA, dysponującej 
51% udziałami spółki Presspublica; 
wydaje ona dziennika „Rzeczpospo-
lita”, gazety „Parkiet”, tygodnika 
„Uważam Rze”, portalu www.rp.pl. 
W październiku 2011 r. Hajdarowicz 
wykupił wszystkie udziały spółki, 
przygotowując zmiany kadrowe 
w nabytych tytułach. 27.10 ogło-
szono, że Tomasz Wróblewski za-
stąpi Pawła Lisickiego na stanowi-
sku redaktora naczelnego „Rzecz-
pospolitej”.

4.7.2011. Redakcja tygodnika „Prze-
krój” została ponownie ulokowana 
w Krakowie. 

9.9.2011. W Warszawie ukazał się 
1 numer „Gazety Polskiej Codzien-
nie”, którą redaktor naczelny, To-
masz Sakiewicz określił jako „ide-
ową mutację” tygodnika opinii „Ga-
zeta Polska” istniejącego od 1993 r. 
Wedle tej deklaracji obydwa tytuły 
mają „stanowiły całość”. Dziennik 
ma kształt tabloidu politycznego. 

29.9.2011. Rozpoczął działalność 
portal internetowy wPolityce.pl 
z podtytułem: „Codzienne infor-
macje ze świata polityki” pod re-
dakcją Jacka Karnowskiego – re-
klamujący się jako „najsilniejszy 
portal po stronie prawdy”.

9.2011. Na podstawie decyzji są-
dowej z 5.9. zakazującej nowemu 
wydawcy tygodnika opinii „Wprost 
przeciwnie” (red. Jan Piński) posłu-
giwania się znakiem towarowym 
(logo) zbliżonym do znaku tygo-
dnika „Wprost”, przedsiębiorstwo 
„Ruch” odmówiło kolportażu pi-
sma, które miało się ukazać przed 
wyborami: 19.9, a następnie 26.9. 
W rezultacie wydawca zrezygno-
wał z pierwotnego tytułu i zapo-
wiedział zmianę na „Wręcz prze-
ciwnie”. Pierwszy numer ukazał się 
26.9.2011 r. Po wydaniu trzech nu-
merów tygodnik upadł z powodu 
zbyt niskiej sprzedaży.

9.2011. Nastąpiła fuzja dwóch pol-
skich sieci kablowych: Aster i UPC, 
które łącznie miały 1,4 mln klientów.



– 169 –

4.11.2011. Zakon Marianów zale-
cił ks. Adamowi Bonieckiemu, by-
łemu redaktorowi „Tygodnika Po-
wszechnego”, ograniczenie aktyw-
ności publicystycznej w związku 
z jego wypowiedziami m.in. na te-
mat aktualnych polemik w sprawie 
symboli religijnych w przestrzeni 
publicznej.

8.11.2011. Tomasz Lis poinformo-
wał, że pracuje nad uruchomieniem 
na początku 2012 roku serwisu in-
ternetowego podobnego do popu-
larnego amerykańskiego „Huffing-
ton Post” (powstał w 2006 r.) o cha-
rakterze opiniotwórczym i informa-
cyjnym. 

20.11.2011. Zmarł w Warszawie 
Olgierd Budrewicz (1923–2011), 

dziennikarz, reporter, znawca 
przeszłości Warszawy, podróżnik. 
Współpracował z tygodnikami kul-
turalnymi, „Przekrojem” i dziesiąt-
kami innych tytułów.

19.12.2011. „Życie Warszawy” prze-
stało być samodzielną gazetą, a stało 
się dodatkiem do dziennika „Rzecz-
pospolita”; odtąd w Warszawie nie 
było już żadnego tytułu gazety co-
dziennej, którego żywot zaczął się 
przed 1989 rokiem.

21.12.2011. Ogłoszono, że francuski 
Canal+ przejmie  od ITI mniejszo-
ściowy pakiet akcji, łącząc Cyfrę+ 
z Platformą N. Dzięki temu w 2012 r. 
powstanie druga pod względem 
wielkości platforma konkurująca 
z Cyfrowym Polsatem.


